Totuudesta väkevään eksytykseen
From the Truth To Strong Delusion
Commentary by Roger Oakland
Monet ovat esittäneet kysymyksen: kuinka on mahdollista, että lopunajan luopumus voi vallata
maailman niin nopeasti näinä viimeisinä päivinä ja niin harvat näkevät, mitä on tapahtumassa? On
vain yksi tapa ymmärtää tätä ilmiötä. Raamattu ennustaa, että näin kävisi (Mt. 24:3-4). Nyt, kun
olemme todistamassa lopunajan hengellistä petosta, niin yhä harvemmat Raamattua tunnustavat
kristityt näkevät, mitä on tapahtumassa.
Kun erottamiskykyiset uskovat uhmaavat pastoreitaan ja seurakuntajohtajiaan koskien sitä
luopumusta, joka tapahtuu heidän seurakunnissaan, joissa he ovat palvoneet monia vuosia, niin
heitä käsketään usein lähtemään ja menemään jonnekin muualle. Tämä ”ulos tai hiljaa” -asenne on
yleinen ja noudattaa samaa mallia. Sanan opetus ja Jumalan rakkaus, jotka kerran vallitsivat
uskovien seurakunnissa, ovat ottanut ja lähteneet. Kuinka murheellista onkaan nähdä, mitä
ajassamme on tapahtumassa Jeesuksen Kristuksen seurakunnalle.
Menneiden kolmen kuukauden aikana minulla on ollut tilaisuus tavata lukuisia veljiä ja sisaria
viidessä eri kaupungissa Pohjois-Amerikassa. Nämä ihmiset edustavat kristittyjä, joita on pyydetty
lähtemään seurakunnista, joissa he kerran kävivät. Kaikki olivat vakavia Raamattuun uskovia
kristittyjä, jotka rakastavat Herraa ja Hänen Sanaansa. Seurakunnat, joissa he kävivät, ovat kaikki
”menneet etelään (gone south)” hyväksymällä postmodernin mökellyksen (googly-gook), jota
mainostaa esiintuleva kirkko/päämäärätietoinen liike. He kaikki ovat esittäneet minulle saman
kysymyksen: kuinka se tapahtui, että väkevä eksytys pujahti sisään niin nopeasti?
Vastaus tähän pulmaan voidaan ymmärtää vain Raamatun valossa. Tämän kommentaarin tarkoitus
on yrittää selittää, mitä on tapahtumassa raamatullisesta näkökulmasta, miksi tämä tapahtuu ja
mihin asiat ovat menossa tulevaisuudessa. Me tiedämme, että Jumalan Sana on Jumalan innoittama
ja on hyödyllinen opetukseksi ja nuhteeksi (2.Tim. 3:16). Elämme ajassa ja aikakaudessa, jolloin
Jumalan Sana sivuutetaan, tai tuhotaan. Meidän täytyy seisoa lujina Sanassa ja julistaa sitä.
Kaksi valtakuntaa
Raamattu kuvailee selvästi kaikkialla ympärillämme riehuvaa hengellistä taistelua (Ef. 6:12). Siinä
taistelee kaksi valtakuntaa: Jumalan valtakunta ja Saatanan valtakunta (Kol. 1:13). Jumalan
valtakunta liittyy valkeuteen.(Apt. 26:18). Jumalan Sana on valkeus ja paljastaa pimeyden (Ps.
119:105). Saatanan agenda on kätkeä valo ja edistää pimeyttä (Ilm. 16:10). Jumalan valo vapauttaa
meidät paholaisen juonista, jos hyväksymme, mitä Jumala on ilmoittanut ja toimimme sen
mukaisesti (Ps. 119:130). Saatanan valtakunta liittyy aina pimeyteen. Raamattu sanoo, että ihmiset
rakastavat pimeyttä enemmän kuin valoa (Joh. 3:19). Jumalan valo loistaa pimeyteen, niin että
ihmiset voivat pelastua, mutta ihmiset valitsevat pimeyden ennemmin kuin valon (Joh. 12:35). Edes
uskovat eivät ole immuuneja Saatanan suunnitelmalle ja heitä voidaan käyttää petoksen työkaluina,
koska Saatana on se, joka pettää koko maailman (Ilm. 12:9).
Viimeisinä päivinä siis sekä epäuskoiset, että uskovat, ovat Saatanan agendan kohteena. Hän tahtoo
pettää koko maailman, koska hän on tämän maailman jumala. Luopumukseen sisältyy niiden
vietteleminen, jotka kerran uskoivat ja heidän pettämisensä niin, että heistä tulee ennemmin osa
ongelmaa, kuin sen ratkaisu. Sensijaan, että varoittaisivat toisia, että loppu on lähellä ja että
antikristus on ovella, he itseasiassa edistävät valhetta, että on olemassa ihmisen tekemä RAUHAN
suunnitelma (PEACE Plan, viittaus Rick Warren'in rauhansuunnitelmaan. Suom.huom.) (1:Ts. 5:3).
Nämä ovat niitä vaarallisia aikoja, joista Paavali varoitti (2.Tim. 3:1).
Raamatun mukaan taistelu totuudesta tulee viimeisinä päivinä kovenemaan. Jos kerran Jumalan
Sana on valo ja Saatanan valtakunta pimeys, niin on helppo nähdä, mitä on tapahtumassa.
Saatanalla on agenda hyökätä Jumalan Sanaa vastaan. Yksi tapa, jolla hän tekee sen, on ihmisen
manipulaatio. Jos hän voi tehdä Jumalan Sanan ihmisen sanaksi ja paavin sanan ”jumalan sanaksi,”
niin hän tulee onnistumaan. Tämä on jesuiittojen päämäärä, jotka edelleen toimivat kaikkialla
maailmassa tuodakseen eronneet veljet takaisin kaikkien kirkkojen äidin tykö, jolla on päämaja
Roomassa.
Vaikka tämä agenda voi näyttää kaukaa haetulta, niin löydät tämän suunnitelman selityksen
Raamatusta. Yksi mies tulee lopulta hallitsemaan koko maailmaa valvontasysteemillä. Paavi ja
hänen valtaistuimensa Roomassa ynnä mies, joka pystyttää oman valtaistuimensa Jerusalemin
temppeliin, näyttävät varmasti tarjoavan sen skenarion, jonka Raamattu ennustaa toteutuvan. Jos
kiinnität huomiota nykytapahtumiin, niin se on hyvin lähellä toteutumista juuri nyt!
Varokaa kultteja
Vaikka olemme ihmisen seuraamisen aiheessa, pitäisi huomauttaa, että yhdenkään miehen eikä
naisen pitäisi koskaan seurata ketään ihmistä. Ihmistä seuratessasi olet kultissa. Kultit ovat ihmisten
rakenteita, jotka on pystytetty valvomaan omaisuutta ja vallassaolijoita. Kultin johtaja sanoo, että
hän on se voideltu ja ettei hän voi koskaan olla väärässä. Kyseenalaistettaessa tämä johtaja useinkin
laukaisee: ”Älä koske Jumalan voideltuun.”
Kulttijohtajan ympärillä on toisia voimakkaita miehiä, jotka toteuttavat johtajan määräyksiä.
Rooman kirkossa kutsuisimme näitä miehiä kardinaaleiksi. Kultit voivat kuitenkin toimia myös
protestanttisevankelikaalisissa piireissä. Koska ihmiset rakastavat valtaa, omistamista ja ihmisten
kontrolloimista, niin aikanaan he tulevat aina tunnetuiksi hedelmistään. He jopa sekoittavat ja
opettavat Jumalan Sanaa toteuttamaan omia päämääriään käyttäen usein Raamattua laumojensa
houkuttelemiseksi.
On sanottu, että joku voi tulla kulttijohtajaksi jopa tietämättään. Tämä on osa Saatanan ovelaa
suunnitelmaa ihmisen pettämiseksi. Mikä sen parempi tapa massojen viettelemiseksi, kuin saada
kunnioitettu johtaja vangituksi petokseen ja sitten edistämään sitä, ikäänkuin hän olisi Jumalan
mies, tai Jumalan nainen. Tämä on sitä, kun sokea taluttaa sokeaa, tai kun paimenet on puettu suden
vaatteisiin. Paavali varoitti tästä viimeisten päivien luopumuksen merkkinä (Apt. 20:29).
Lopullinen viimeisten päivien kultti tulee esiin, kun antikristus pystyttää valtaistuimensa
Jerusalemiin (2.Ts. 2:3-5). Se ei tietenkään tapahdu yhdessä yössä. Seurakunta, joka kerran edisti
totuutta, täytyy vietellä osaksi suunnitelmaa. Pohjimmiltaan luopumuksessa on kysymys tästä
totuudesta luopumisesta. Kun merkit käyvät ilmeisiksi, niin olemme viimeisissä päivissä ja on aika
puhua eikä vaieta (Mt. 24: 3-51). Miksi sitten on niin, että ne, jotka kerran varoittivat viimeisistä
päivistä raamatullisesta ja profeetallisesta näkökulmasta, ovat nyt niin hiljaa? Miksi heidät on
vaiennettu? Onko olemassa syy?
Musta ja valkoinen: ei harmaa
Jos on olemassa kaksi valtakuntaa edustaen Jumalaa ja Saatanaa ja toinen on pimeys ja toinen valo,
niin kuvaannollisesti puhuen se on sama kuin sanoa, että toinen on musta ja toinen valkoinen. Jos
Saatanan valtakunta on musta ja Jumalan valkoinen, niin entä sitten väriltään harmaa? Onko
olemassa myös harmaa valtakunta?
Kuinka luulet sen suuren pettäjän toimivan? Näyttäyttyykö hän hirvittävän näköisessä paholaisen
puvussa? Mikä olisi hyvä tapa Saatanalle saada jalka seurakunnan oven väliin niin, etteivät monet
tietäisi sitä?
Näyttää ilmeiseltä, että on olemassa harmaa suunnitelma, joka toteutuu viimeisinä päivinä ja jota
parhaiten voidaan kuvailla viimeisten päivien luopumuksena. Jos voit saada johtajat ja pastorit
hyväksymään valheen Jumalan Sanan kustannuksella, niin olet voittanut asiasi. Tämä on se, mitä
tapahtuu kristinuskon nimissä. Rahan jälki osoittaa sinulle kuka, miksi, mitä ja missä.
Esiintulevan kirkon/päämäärätietoisen liikkeen invaasio moniin kerran niin raittiisiin raamattuun
uskoviin seurakuntiin on käynnissä kuin lumivyöry. Näyttää, että kukaan ei nähnyt sitä, ennenkuin
oli liian myöhäistä. Suurten seurakuntien pastorit ihastuivat mahdollisuudesta, että ”uudet”
opetukset edistäisivät seurakuntakasvua, joka toisi lisää ihmisiä ja isommat uhritulot. Raiteilla
pysymisen sijaan he joutuvat sivuraiteelle vallan, omistamisen ynnä muiden asioiden vuoksi. Kun
on kysymys luopumuksesta, voit jäljittää lähteen seuraamalla rahaa.
Kuinka tulla petetyksi
Polku valosta pimeyteen voi olla mutkitteleva. Se kuljetaan, koska pastorit ja opettajat tulevat
vangituiksi Saatanan ansaan jopa ehkä tietämättään. On mahdollista aloittaa oikein ja päätyä
väärään. Tämä on se liukas rinne, jolla niin monet pastorit ovat. He uskovat, että se, mitä he tekevät,
on oikein, mutta sen sijaan ovat täydellisesti petettyjä.
Jeesus sanoi: ”Minä olen maailman valkeus.” Jeesus on maailman valo ja Hänessä ei ole lainkaan
pimeyttä. Kun ihmisistä tulee Jeesuksen seuraajia, he katsovat Jeesukseen ja Hänen Sanaansa.
Sitten heille usein tapahtuu jotakin. He sallivat ihmisten seisoa puhtaan valon tiellä. Sensijaan, että
näkisivät valon, he näkevät varjon läpi, turmellen siten tosi valon selkeyden. Koska valon lähde on
ihmisten hämärtämä ja heittää heidän omia varjojaan, luopumus hiipii sisälle. Lue vertaus
kylväjästä Matteuksen 13. luvusta.
Ne, jotka olivat valossa, kääntävät nyt selkänsä valon lähteelle. He mietiskelevät omaa varjoaan ja
alkavat koroittaa itseään ja heidän typerä sydämensä on pimentynyt. Väittäessään olevansa viisaita,
heistä tulee hulluja ja he uskovat totuuden asemesta valheen (Room. 1:18-25). Lopulta nämä
miehet, joista monilla on kelvoton mieli, seuraavat omia varjojaan ja vaeltavat pois valosta, kunnes
hukkuvat pimeyteen (Room. 1:26-32).
Tämä analogia kuvaa syöksykierrettä totuudesta pimeyteen. Ainoa ratkaisu ongelmaan on tehdä
parannus, päästä takaisin Jumalan valoon paljastettavaksi ja aloittaa uudelleen. Milloin tahansa
aloitamme uskoen, että synnillämme ei ole väliä, tai että voimme tehdä, mitä ja haluamme ja silti
olla Jumalan lähettiläitä, niin Jumala joko pysäyttää suunnitelmamme, tai paljastaa
suunnitelmamme toisille ihmisille.
Saatanan suunnitelma saada ihminen vakuuttuneeksi, että voi olla Jumala ja näytellä Jumalan roolia,
on hänen lopullinen suunnitelmansa. Kun pastori lankeaa tähän suunnitelmaan ja johtaa toiset
harhaan, niin lopullinen petos on tapahtunut. Sen perusteella, mitä minä ymmärrän koskien
lopunajan petosta, eksytys on oleva niin suuri, että harvat tulevat selviämään. Jeesus esitti
kysymyksen:“Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Lk.
18:8)? Vastaus tähän kysymykseen on, että löytyy muutamia -- jäännös. Haluatko sinä kuulua
jäännökseen? Ja jos, niin pysy uskollisena Sanalle.